Voorkom telefonische oplichting

Fraudeurs vinden steeds slimmere manieren om mensen om de tuin te leiden en hun geld afhandig te maken. Door de risico's te kennen en goed op te letten kun je voorkomen dat je er de dupe van wordt.

  • WhatsApp-fraude
  • Wangiri: terugbelfraude
  • Telefonische spoofing
  • Internationale sms-fraude
  • Veilig Mijn Simpel gebruiken

  • WhatsApp-fraude

    Bij WhatsApp-fraude doet een oplichter alsof hij een bekende van je is en vraagt hij je via WhatsApp om geld over te maken. Als je vervolgens geld overmaakt, gaat het geld niet naar je bekende maar naar de bankrekening van de bedrieger. Het komt voor dat de afzender zegt een nieuw nummer te hebben, maar ook dat het nummer dat je ziet klopt en het WhatsApp-account van je bekende gehackt is. Een crimineel heeft dan ingebroken op het WhatsApp-account en het overgenomen.

    Ons advies: Bel altijd eerst met de afzender en vraag of hij je daadwerkelijk om geld heeft gevraagd.

    Met deze tips voorkom je dat je WhatsApp-account wordt gehackt:

    • Zet tweestapsauthenticatie aan. Je moet dan een extra code invoeren bij het activeren van WhatsApp op een nieuwe telefoon
    • Stuur nooit activatiecodes door naar anderen. Ook niet van andere apps
    • Zet in de instellingen van WhatsApp de 'beveiligingsmeldingen' aan. Je krijgt dan een melding als de ander een nieuwe telefoon gebruikt

    Wangiri: terugbelfraude

    ‘Wangiri’ is Japans voor ‘één keer overgaan en stoppen’. Als je het slachtoffer bent van een poging tot wangiri-fraude word je vanaf een onbekend, buitenlands nummer gebeld. Na een enkele keer overgaan wordt er aan de andere kant weer opgehangen. De oplichters hopen dat je het nummer terugbelt en proberen je vervolgens zo lang mogelijk aan de lijn te houden. Dit doen ze door je bijvoorbeeld een bandje van een beltoon of helemaal niets te laten horen. Zonder dat je het weet maak je dan verbinding en bel je naar een duur betaalnummer. Zo loopt je telefoonrekening snel op.

    Ons advies: bel onbekende buitenlandse nummers nooit terug en blokkeer het telefoonnummer. Lees meer over wangiri-fraude

    Telefonische spoofing

    Spoofing (vertaald 'fopperij') is een vorm van oplichting waarbij je telefonisch, per e-mail of per sms wordt benaderd door iemand die zich voordoet als een vertrouwde persoon, bedrijf of organisatie. Als het om een frauduleus sms-bericht in plaats van een telefoongesprek gaat, wordt het ook wel 'smishing' genoemd.

    Bij telefonische spoofing word je gebeld door een oplichter die zich voordoet als een medewerker van een vertrouwde instantie. Hij probeert je met een babbeltruc te overtuigen om persoonlijke gegevens zoals bank- en creditcardgegevens of wachtwoorden aan hem te vertellen of ergens in te voeren. Of hij vraagt je om geld over te maken naar een bankrekening die niet van jou is. Het verzoek dat gedaan wordt lijkt vaak erg behulpzaam en in jouw belang, maar dat is het dus niet.

    Spoofing-gesprekken zijn vaak moeilijk van echt te onderscheiden. Bij telefonische spoofing komt het voor dat het telefoonnummer waarmee je gebeld of gesms't lijkt te worden het bekende nummer van de betreffende instelling is.

    Ons advies: Neem eerst zelf contact op met het bedrijf of de organisatie waardoor je gebeld lijkt te worden en controleer de echtheid van het verzoek. Geef in een telefoongesprek geen persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden, pincodes of creditcardgegevens door. Voer dergelijke gegevens ook niet in op een website voordat je de echtheid van het verzoek hebt gecontroleerd.

    Goed om te weten: Simpel stuurt nooit berichten die om inloggegevens, wachtwoorden of bankgegevens vragen.

    Beller ID-spoofing

    Bij beller ID-spoofing belt een oplichter iemand met zijn eigen telefoon en eigen nummer, maar het nummer van iemand anders, die er niets mee te maken heeft, verschijnt op het scherm van de ontvanger. Slachtoffers komen er vaak achter dat hun nummer misbruikt wordt als ze worden 'teruggebeld' door mensen die ze nooit zelf gebeld hebben.

    Ons advies: Als je telefoonnummer misbruikt wordt door oplichters kun je een nieuw telefoonnummer aanvragen (á €15).

    Internationale sms-fraude

    Bij dit type fraude worden er, zonder dat je het weet, door een app of andere software op je telefoon dure sms’jes naar het buitenland verstuurd. Deze sms’jes zijn op je telefoon niet altijd zichtbaar in het overzicht van verzonden en ontvangen sms’jes. Het is voor de gebruiker van de telefoon moeilijk om vast te stellen welke app de ongewenste berichten verstuurt. Helaas komen slachtoffers van dit type oplichting er vaak pas achter wanneer ze verrast worden door een hogere factuur dan ze gewend zijn. Simpel heeft geen zicht op de apps of andere software die op je telefoon staan. Daarom kunnen we helaas niet achterhalen welke app of software de sms’jes heeft verstuurd.

    Ons advies: Onderzoek de betrouwbaarheid van een nieuwe app voordat je deze downloadt naar je telefoon. Lees bijvoorbeeld reviews en ervaringen van anderen. Bekijk ook welke rechten je een nieuwe app geeft. Accepteer nooit zomaar machtigingen, klik nooit zomaar op links en open geen e-mails die je niet vertrouwt.

    Tip: Bij Simpel kan je het Plafond instellen om te voorkomen dat de kosten op de factuur boven een bepaald bedrag uitkomen. Hiermee voorkom je niet dat de sms’jes worden verzonden, maar wel dat je factuur zonder dat je het weet (veel) hoger uitvalt dan verwacht.

    Veilig Mijn Simpel gebruiken

    Mijn Simpel is een beveiligde omgeving, waarvoor je een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig hebt. Het is belangrijk dat je je wachtwoord van Mijn Simpel geheim houdt. We adviseren je om verschillende wachtwoorden voor verschillende diensten en apps te kiezen. Wijzig al je wachtwoorden regelmatig en kies een sterk en uniek wachtwoord voor je e-mail.

    Hoe verander je je gebruikersnaam en/of wachtwoord bij Simpel?

    In Mijn Simpel kun je onder 'Mijn gegevens' je gebruikersnaam en wachtwoord wijzigen. Ben je je gebruikersnaam en/of wachtwoord vergeten? Ga dan naar Mijn Simpel. Klik op de link 'Inloggegevens vergeten?'. Met je e-mailadres en mobiele nummer kun je deze gegevens opnieuw opvragen. Je ontvangt dan per e-mail een link naar een pagina met je gebruikersnaam en de mogelijkheid om een nieuw wachtwoord in te stellen.