Voorkom simswapfraude

Cybercriminaliteit komt steeds vaker voor en de impact ervan neemt toe. Simpel voert een permanente strijd tegen criminelen en we zijn continu hard aan het werk om hen te slim af te zijn. De laatste tijd ziet de telecommarkt regelmatig pogingen tot 'simswapfraude'. Wij doen altijd aangifte en werken nauw samen met de politie om deze vorm van fraude te bestrijden.

Wat is simswapfraude?

Bij simswapfraude zet een crimineel, zonder dat jij het weet, jouw mobiele telefoonnummer over op een andere simkaart en telefoon. Bijvoorbeeld door jouw identiteit te vervalsen en een nieuwe simkaart aan te vragen. Met de oorspronkelijke simkaart die jij in je bezit hebt, heb je dan geen toegang meer tot het netwerk. Je kan dan niet meer bellen, geen berichten meer sturen of mobiel internetten.

De crimineel kan met de nieuwe simkaart nu wél gebruikmaken van jouw telefoonnummer. Als je accounts hebt, die je hebt beveiligd door middel van tweestapsverificatie middels sms, kan jij de verificatie-sms niet meer ontvangen, maar de crimineel wel. Zo kan de crimineel toegang krijgen tot allerlei accounts. Denk bijvoorbeeld aan sociale media-accounts, je bank, DigiD of je creditcard.

Wat te doen als je slachtoffer bent van simswapfraude

Wanneer je merkt dat je slachtoffer bent geworden van simswapfraude, is het vaak al te laat. Je kan dan het best zo snel mogelijk contact opnemen met de klantenservice van Simpel. Vaak gebeurt simswapfraude 's nachts, omdat slachtoffers dan niet merken dat hun telefoon geen contact meer heeft met het netwerk. Hierdoor hebben criminelen ongemerkt langer toegang tot je accounts.

Wat doet Simpel eraan om simswapfraude tegen te gaan?

Ten eerste informeren we je over deze vorm van fraude zodat je de risico's kent en weet wat je zelf kan doen om dit te voorkomen.

Aangescherpte protocollen

Ook Simpel heeft gemerkt dat criminelen steeds nieuwe manieren vinden, bijvoorbeeld door gebruik te maken van psychologische trucs, ook wel ‘social engineering' genoemd. Daarom zijn de protocollen voor het uitvoeren van sim-swaps door Simpel vorig jaar verder aangescherpt. We kunnen natuurlijk niet precies vertellen wat we doen om deze vorm van fraude te voorkomen, want we weten dat criminelen meelezen.

Speciaal onderzoeksteam en extra beveiliging

Ook doen we met een speciaal team nader onderzoek als we fraude vermoeden. Verder hebben we de beveiliging van de Mijn Simpel-app en website verder aangescherpt. We zullen we hier extra beveiliging aan gaan toevoegen. Op dit moment doen we bijvoorbeeld tests met tweestapsverificatie via sms. We kiezen hier bewust voor een stapsgewijze introductie omdat dit voor sommige klanten een grote verandering kan zijn.

Wat kan je zelf doen?

  • Wees terughoudend met het delen van persoonsgegevens op het internet. Door veel bedrijven en diensten wordt bijvoorbeeld je geboortedatum, je adres of rekeningnummer gebruikt ter verificatie. Vraag je daarom af hoe goed deze gegevens zijn afgeschermd, bijvoorbeeld op je social media accounts.

  • Gebruik unieke wachtwoorden voor je verschillende inlogaccounts. Kies wachtwoorden die moeilijk te kraken zijn en speciale tekens bevatten. Wijzig je wachtwoord via Mijn Simpel als je vermoedt dat deze niet veilig is.

  • Gebruik een unieke gebruikersnaam voor Mijn Simpel, die niet makkelijk te raden is door criminelen. Heb je nog een e-mailadres als gebruikersnaam? Wijzig deze gebruikersnaam zo snel mogelijk via Mijn Simpel naar een moeilijk te raden gebruikersnaam. Regelmatig proberen criminelen met gelekte gegevens van een andere website in te breken op andere websites. Zeker als je hetzelfde wachtwoord vaker hebt gebruikt is dit een hoog risico.

Ben je slachtoffer geworden van sim-swapping? Doe dan aangifte bij de politie en meld je bij de Simpel klantenservice.