Wat is sim-swapping en hoe voorkom je het?

Helaas. Cybercriminaliteit komt vaak voor en de impact ervan neemt toe. Bijvoorbeeld met sim-swapping. Op deze pagina lees je wat dit is en wat je er tegen kunt doen. Ook praten we je bij over wat wij doen om je te beschermen. 

Wat is sim-swapping?

Sim-swapping is het overzetten van je telefoonnummer op een andere simkaart. Zonder dat je dit doorhebt. Criminelen doen dit door bijvoorbeeld je identiteit te vervalsen en een nieuwe simkaart aan te vragen. Jouw simkaart heeft dan opeens geen toegang meer tot het netwerk. Je kan dan niet meer bellen, sms’en of mobiel internetten.

Ondertussen kan de crimineel jouw telefoonnummer gebruiken. Hij kan dan op jouw kosten bellen, sms’en en internetten. Ook kan hij toegang krijgen tot accounts die je hebt beveiligd met tweestapsverificatie via sms. Jij ontvangt de verificatie-sms niet meer, de crimineel wel. Zo kan de crimineel toegang krijgen tot allerlei accounts. Van je sociale media-accounts tot aan je internetbankieren of DigiD.

Slachtoffer van simswapfraude? Dit moet je doen

Blokkeer direct je simkaart. Lukt dat niet? Neem dan contact op met onze Klantenservice.

Wat doet Simpel eraan om simswapfraude tegen te gaan?

We nemen op verschillende manieren maatregelen tegen sim-swapping. Zo informeren we je over deze vorm van fraude. Je kent zo de risico's en weet wat je zelf kan doen om dit te voorkomen.

Aangescherpte protocollen

We merken dat criminelen steeds nieuwe manieren vinden om Klantenservicemedewerkers om de tuin te leiden. Bijvoorbeeld met psychologische trucs, ook wel ‘social engineering' genoemd. Daarom toetsen we continu onze protocollen voor het uitvoeren van sim-swaps. En scherpen we deze, waar nodig, zo snel mogelijk aan.

Speciaal onderzoeksteam en extra beveiliging

Vermoeden we fraude? Dan doen we met een speciaal team extra grondig onderzoek. Verder hebben we de beveiliging van de Mijn Simpel app en website verder aangescherpt. We gaan hier extra beveiliging aan toevoegen. Op dit moment doen we bijvoorbeeld tests met tweestapsverificatie via sms. We kiezen hier bewust voor een stapsgewijze introductie, omdat dit voor sommige klanten een grote verandering kan zijn.

Wat kan je zelf doen?

  • Wees terughoudend met het delen van persoonsgegevens op internet. Ter verificatie vragen veel bedrijven en diensten je geboortedatum, adres of rekeningnummer. Informatie die criminelen nodig hebben om op jouw naam bijvoorbeeld aankopen te doen. Vraag je af hoe goed je deze gegevens afschermt. Zoals op je social media accounts.
  • Gebruik voor elk account een ander wachtwoord. Kies wachtwoorden die moeilijk te kraken zijn en speciale tekens bevatten. Wijzig je wachtwoord via Mijn Simpel als je vermoedt dat deze niet veilig is. Gebruik een wachtwoordmanager zoals Bitwarden. Die onthoudt al je wachtwoorden op een veilige manier.
  • Gebruik een unieke gebruikersnaam voor Mijn Simpel. Eentje die niet makkelijk te raden is door criminelen. Heb je nog een e-mailadres als gebruikersnaam? Wijzig deze via Mijn Simpel naar een moeilijk te raden gebruikersnaam. Regelmatig proberen criminelen met gelekte gegevens van een andere website in te breken op andere websites. Zeker als je hetzelfde wachtwoord vaker hebt gebruikt is dit een hoog risico.

Ben je slachtoffer geworden van sim-swapping? Doe dan aangifte bij de politie en meld je bij de Simpel Klantenservice.