Eurokrakers | Simpel

Probleem met mobiel internet oplossen

Wanneer je internet op je mobiel niet werkt, kan dit verschillende oorzaken hebben. Volg onderstaande stappen om het probleem op te lossen. Het is belangrijk dat je alle stappen van het stappenplan hebt doorlopen voor je contact met ons opneemt. Wij kunnen je dan sneller en beter helpen met het oplossen van je probleem.

Heb je al eerder mobiel internet gebruikt of is dit de eerste keer?

Wanneer je al eerder gebruikt hebt gemaakt van mobiel internet, ga dan direct verder met stap 1 hieronder. Wanneer je zojuist bent overgestapt naar Simpel (nummerbehoud) of zelf je simkaart hebt geactiveerd, dan kan het enige tijd duren voordat mobiel internet actief wordt. Probeer het dan einde dag nog een keer. Indien het dan nog steeds niet werkt, volg dan onderstaande stappen.

Stap 1: zet je toestel uit en aan

Zet je toestel uit en aan. Je toestel wordt dan opnieuw aangemeld bij het netwerk. Dit lost het probleem in veel gevallen op. Indien dit je probleem niet heeft opgelost, ga dan verder met stap 2. Tip: start iedere week je mobiele telefoon minimaal 1 keer opnieuw op.

Stap 2: controleer het bereik op je locatie

Ga naar de dekking- en storingskaart en vul de postcode in van jouw locatie. De dekkingskaart geeft de dekking weer op deze plek in groen (normaal), oranje (verminderd) of rood (geen dekking). Daarnaast zie je direct of er storingen of werkzaamheden zijn op deze locatie. Wanneer er geen problemen zijn met de dekking, ga dan verder met stap 3.

Stap 3: controleer de instellingen van je toestel

Controleer op je toestel of “mobiele data” of “mobiele gegevenstoegang” aan staat. Voor internetten in het buitenland moet “roaming” of “dataroaming” aan staan.

Controleer vervolgens de APN-instellingen van je toestel via onze toestelhulp. Selecteer je toestel en kies bij internet "handmatig instellen". Volg de instructies op het scherm.

Wanneer de instellingen juist geconfigureerd zijn in je toestel, maar het probleem is nog niet opgelost, ga dan verder met stap 4.

Stap 4: controleer je internetbundel op Mijn Simpel

Controleer op je persoonlijke pagina Mijn Simpel bij verbruik of je nog MB's tegoed hebt van je internetbundel. Controleer ook of je eventueel geblokkeerd bent voor het gebruiken van mobiel internet vanwege het bereiken van het Plafond, Gebruikslimiet of een betaalachterstand. Indien je nog een tegoed hebt en je bent niet geblokkeerd, ga dan verder met stap 5.

Stap 5: controleer je simkaart in een ander toestel

Om vast te stellen of je simkaart beschadigd of defect is, moet de simkaart gecontroleerd worden in een ander toestel. Mocht na deze controle blijken dat het mobiel internet ook niet werkt op het andere toestel, ga dan verder met stap 6. Wanneer het mobiel internet wel werkt in het andere toestel, dan ligt het zeer waarschijnlijk aan de instellingen van het toestel. Ga verder met stap 6 en volg vervolgens nogmaals de instructies van stap 3 voor je contact opneemt met de Klantenservice.

Stap 6: controleer de softwareversie van je toestel

Controleer of je toestel gebruikmaakt van de laatste versie van het besturingssysteem. Indien dit niet het geval is, update dan de software naar de nieuwste versie.

Android
Ga naar ‘instellingen’ en selecteer ‘over deze telefoon’. Kies ‘systeem updates’ en selecteer de optie ‘controleren voor updates’.

iOS
Ga naar ‘instellingen’, kies ‘algemeen’ en selecteer ‘software-update’.

Windows
Ga naar ‘instellingen’ en kies ‘telefoonupdates’. Selecteer vervolgens ‘controleren op updates’.

Werkt je mobiel internet niet na het doorlopen van bovenstaande 6 stappen?

Dank je wel voor het volgen van dit stappenplan. Mocht je (nog steeds) geen gebruik kunnen maken van mobiel internet, neem dan contact op met de Klantenservice en vermeld dat je het stappenplan 'mobiel internet werkt niet' hebt doorlopen. Geef hierbij de volgende informatie aan ons door:

- Merk & type toestel + versie besturingssysteem
- In welke ander toestel (merk en type toestel) je de simkaart hebt getest met datum & tijdstip
- 3 websites die je geprobeerd hebt te bezoeken in de afgelopen 12 uur met datum, tijdstip en postcode van je locatie

Het is belangrijk dat je alle stappen van het stappenplan hebt doorlopen voor je contact met ons opneemt. Wij kunnen je dan sneller helpen met het oplossen van je probleem.