Op reis met Simpel

Ga je op reis en neem je je telefoon mee? Dan hebben we een aantal handige tips voor je op een rij gezet. Zo ga je goed voorbereid op pad en kom je in het buitenland niet voor verrassingen te staan.

Bekijk bijvoorbeeld voordat je op reis gaat welke buitenlandinstellingen je nodig hebt. Ga je op reis binnen de EU (Zone 1)? Dan kun je je abonnement gewoon gebruiken zoals je gewend bent, zonder extra kosten.

  • Je abonnement gebruiken in het buitenland
  • De juiste instellingen in het buitenland
  • Controle over de kosten
  • Tips
  •  

    Je abonnement gebruiken in het buitenland

    Binnen de EU (Zone 1)

    Als je op reis bent in de EU (zone 1) kun je je abonnement gewoon gebruiken zonder extra kosten. Dit gaat automatisch, dus je hoeft hier niets voor te doen. Simpel past een Fair Use Policy (FUP) toe om misbruik van verbruik in het buitenland te voorkomen. Let op! Voor bellen vanuit Nederland naar een buitenlands nummer in de EU gelden de reguliere tarieven.

    Buiten de EU

    Ben je op vakantie buiten de Europese Unie (Zone 1)? Dan gelden er andere tarieven. Alle landen waarin Simpel roaming aanbiedt zijn verdeeld in vier zones, met elk verschillende tarieven. Op onze Tarievenpagina zie je in welke zone jouw vakantieland is ingedeeld.
     

    De juiste instellingen in het buitenland

    Om te kunnen internetten in het buitenland heb je de juiste instellingen op je telefoon en in Mijn Simpel nodig.

    Internetinstellingen voor je telefoon

    Je kunt de instellingen die je nodig hebt om te kunnen internetten in het buitenland op je telefoon handmatig instellen. Op je telefoon voer je bij de instelling "APN:" het volgende in: internet.access.nl Uitgebreide instructies voor jouw type telefoon vind je in onze Toestelhulp.

    Data roaming aanzetten

    Om via je abonnement te kunnen internetten in het buitenland zet je je internetverbinding in het buitenland aan. Dit wordt ook "data roaming" genoemd. Dit doe je via de instellingen van je toestel. Controleer je instellingen via onze Toestelhulp. Kijk ook of je sim-instellingen voor het buitenland aan staan. Dit kun je gemakkelijk wijzigen via je Mijn Simpel pagina.

    Verbinden met een buitenlands netwerk

    De simkaart van Simpel maakt automatisch verbinding met een netwerk wanneer je de grens over gaat. Indien je geen bereik hebt met het verbonden netwerk, zet het toestel dan van “Automatisch netwerk zoeken” naar “Handmatig netwerk selecteren” en maak verbinding met één van de netwerken.

    Voicemail instellen in het buitenland

    Als je in het buitenland bent bel je naar +31 6240 01233 om je voicemail af te luisteren. Om je voicemail in het buitenland af te luisteren, heb je altijd een voicemailcode nodig. Je kunt een voicemailcode instellen in het hoofdmenu van je voicemail. Omdat het niet mogelijk is om in het buitenland je voicemailcode in te stellen of te wijzigen raden we je aan dit te doen voordat je naar het buitenland gaat.
     

    Controle over de kosten

    Plafond instellen

    Door gebruik te maken van je abonnement in het buitenland kun je extra kosten maken. Het is raadzaam om een Plafond in te stellen. Met ons Plafond heb je maximale controle over je maandelijkse kosten. Het Plafond stel je zelf in op Mijn Simpel. Zodra je het Plafond bereikt hebt, wordt je simkaart geblokkeerd voor uitgaand en inkomend verkeer dat zorgt voor extra kosten.

    Internet uitzetten in Mijn Simpel

    Om er zeker van te zijn dat je telefoon geen internetkosten maakt in het buitenland kun je voordat je de grens overgaat in Mijn Simpel 'Internet' uit zetten. Ga in Mijn Simpel naar de tab 'sim & instellingen'. Onder 'Instellingen' vind je de instelling 'Internet'. Schakel deze instelling uit. Als deze instelling uit staat kun je nog wel bellen en gebeld worden.

    Let op: je toestel kan nu geen internetsessies via je abonnement meer opstarten in het buitenland. Als je toch zelf een internetsessie wil opstarten moet je deze instelling eerst weer inschakelen. Omdat deze instelling zich in Mijn Simpel bevindt en je internet via je abonnement juist hebt uitgezet, heb je in het buitenland wifi nodig om de instelling weer aan te kunnen zetten. Uiteraard kun je wel via wifi internetten.

    Voorkom onbewust en ongewenst internetverbruik in het buitenland in zones 2, 3 en 4

    Binnen de EU (zone 1) kun je je internetbundel gebruiken zoals je thuis gewend bent. Maar let op: als je buiten de EU bent met een smartphone die 4G ondersteunt, dan zou je onbewust kosten kunnen maken voor internetgebruik in het buitenland. Zelfs als je data roaming in het buitenland uit zet bij aankomst in het betreffende land. De functie “data roaming uit” op je telefoon zorgt ervoor dat er geen nieuwe internetsessie gestart kan worden, maar een bestaande sessie zou kunnen blijven doorlopen en kosten genereren. Lees hoe je onbewust en ongewenst internetverbruik in het buitenland kunt voorkomen.

    Alle gebruik in het buitenland uitzetten

    Als je onder "Instellingen" de instelling "Gebruik in het buitenland" uit zet kun je niet meer internetten en niet meer bellen of gebeld worden. Houd er rekening mee dat je in het buitenland wifi nodig hebt om deze instelling weer aan te zetten.
     

    Tips

    Bereid telefoonnummers voor

    Voor vertrek is het handig om je opgeslagen telefoonummers van de Nederlandse landcode +31 te voorzien (eerstvolgende 0 weglaten). Noteer belangrijke telefoonnummers, zoals alarmcentrale 112, klantenservice en het telefoonnnummer voor het blokkeren van je bankpas/creditcard bij diefstal of vermissing.

    Wifi-hotspots

    Binnen de EU (Zone 1) kun je internetten uit je bundel. Controleer bij het boeken van je vakantiebestemming in zone 2, 3 of 4 of de accommodatie een wifi-signaal biedt. Een wifi-hotspot is een locatie waar draadloos internet (wifi) wordt geboden. Vaak is dit gratis of zeer voordelig. Heb je een wifi-netwerk gevonden? Schakel mobiel internet dan uit, dan weet je zeker dat je signaal niet heen en weer schakelt. Heeft je vakantieadres geen wifi-netwerk? Geen zorgen. Wifi-hotspots zijn te vinden in steeds meer openbare ruimtes zoals uitgaansgelegenheden, winkels en stations.

    Let op als je in een grensgebied met Zone 2, 3 of 4 bent

    Let op als je op reis bent in een grensgebied. Als je toestel op 'Automatisch netwerk selecteren' ingesteld staat wordt er altijd verbinding gemaakt met het netwerk wat het sterkste signaal heeft. Als je met vakantie bent in de EU vlakbij de grens met een ander land in een andere (buitenbundel) zone kan het dus voorkomen dat er automatisch verbinding met een netwerk over de grens tot stand komt. Je kunt dit voorkomen door je toestel op 'handmatig netwerk selecteren' in te stellen en een binnenlands netwerk te kiezen.
     

    zone 1 Azoren, Griekenland, Malta, Andorra, Groot-Brittannië, Verenigd Koninkrijk, Engeland, Ierland, Schotland, Wales, Noorwegen, België, Guadeloupe, Oostenrijk, Bulgarije, Hongarije, Polen, Canarische eilanden, Ierland, Portugal, Cyprus, IJsland, Réunion, Denemarken, Italië, Roemenië, Duitsland, Kroatië, Slovenië, Estland, Letland, Slowakije, Faeröer eilanden, Liechtenstein, Spanje, Finland, Litouwen, Tsjechische Republiek, Frankrijk, Luxemburg, Vaticaanstad, Franse Zuidelijke gebieden, Madeira, Zweden, Gibraltar, Martinique, Zwitserland, Europa, EU, Europese Unie, Roam like at home